Semmi, de tényleg semmi se számít, csak tolják Magyart

Azért ez egy nagyon komoly erkölcsi válsága az ellenzéknek, hogy saját magát is megtagadja, mindent elnéz.

Bár az Egyesült Államok munkanélküliségi rátája még mindig jóval a járvány előtti érték felett áll, a „gig” gazdaság szereplői érdekes jelenségről számoltak be: hiába a magas munkanélküliség, mégis hiány mutatkozik az egyszeri haknikat bevállaló munkavállalókból, mely megnehezítheti a kereslet és kínálat jövőbeni kiegyensúlyozását. Az elemzők szerint az egész hátterében a hatalmas volumenű amerikai segélyprogramok állhatnak.
A járvány kezdetekor, tavaly májusban még úgy nyilatkozott Logan Green, a Lyft telekocsiszolgáltatás vezérigazgatója, hogy a „rekordszintű munkanélküliséget figyelembe véve” azt várják, hogy a sofőrként regisztrált kínálati oldal erősen túl fogja szárnyalni az utazni vágyók által biztosított keresletet.
A járvány kezdetekor – révén mindenki el akarta kerülni a megbetegedést – mind a keresleti, mind a kínálati oldal visszaesett a hakni gazdaságban utazó cégeknél, mint amilyen az Uber vagy a Lyft is. Azonban ezen cégek vezetői (tévesen) azzal számoltak, hogy ahogy egyre többen vesztik el a munkájukat, s élik fel a tartalékaikat, úgy egyre többen regisztrálnak majd hozzájuk, mint egyszerű kereseti forrás. Egy fontos faktort viszont kifelejtettek a számításaikból.
A szociális védőháló mindenkit elkapott
Egyfelől ugyanis a gig work cégek dolgozói is megkapták az amerikai államtól a híres-hírhedt stimulus checkeket, azaz az állam által keresletösztönzőként szétosztott ingyenpénzt.
Másrészt pedig a szabadúszók – ideértve a hakni gazdaságból élőket is – bekerültek a munkanélküli ellátás ernyője alá, mely által szintén jelentős összegeket kaphattak kézhez segély formájában.
Mindez pedig azt a hatást érte el a gig gazdaság vonatkozásában, hogy az embereknek már nem igazán van szüksége azokra az extra dollárokra, amit például egy-egy Uber-fuvar bevállalásával tudnának megkeresni, hiszen az állami segélyezés kipótolta ezt a hiányt.
Abban viszont egyetértés mutatkozik a piaci szereplők körében, hogy hosszútávon nem jelent majd gondot a keresleti oldal visszaesése az üzleti modelljükben. A munkaerőpiaci szakértők szerint ugyanis a sofőrök magasabb javadalmazásával a pótolható lesz a hiány – arról viszont még nem tudni, hogy vajon ezt a pluszterhet a cégek áthárítják-e majd az utasokra.
Mindenesetre, már vannak abba az irányba mutató jelek, hogy a söfőrök fizetésének emelése lehet a gig work cégek jövője. Néhány amerikai nagyvárosban már több sofőr is arról számolt be, hogy egyszeri bónuszt ajánlott fel nekik a Lyft, ha továbbra is folytatják a fuvarozást.
Az ArsTechnica cikke nyomán.